Vés al contingut

Diari d'un voluntari per la llengua

Dijous 12 de març de 2015, 16.30 h

1a trobada

CNL de Barcelona. Delegació d'Horta - Guinardó (C. de la Marina)

Fem la primera trobada a les dependències del VxL al carrer Marina, tal i com ens proposa la Sandra Casamitjana en el seu correu. Allí ens presenten i ens donen el material de suport. La Núria Climent ens ha atès la mar de bé.

La Viktoriya és una noia russa. Fa cinc anys que viu a Barcelona i només parla el castellà i una mica de català. Està estudiant els dos idiomes.

Després de la presentació li proposo d'anar caminant fins a l'hospital de Sant Pau. Mentre caminem, anem xerrant sobre el Modernisme català: Gaudí - Domènech i Montaner i les seves obres (La Pedrera, Palau de la Música Catalana, l'Hospital de Sant Pau).

La Viktoriya coneix aquest tema i li agrada.

Li explico que fa molt de temps, jo tenia dinou anys, abans de venir a viure a Barcelona, vivia amb els meus pares a Lleida i, compaginant amb els estudis, treballava amb el nét d'en Domènech i Montaner que també era arquitecte i que això va despertar en mi un gran respecte i una gran admiració per l'obra d'aquests personatges, i que encara, avui, és latent.

Quan arribem ens asseiem a la terrassa del Cafè Modernista, MIL NOU-CENT DOS, que hi ha al pati. Ens prenem un cafè i continuem parlant fins que es fa l'hora de marxar. Baixem caminant, mentre anem parlant de coses personals, per l'Avinguda Gaudí fins a la parada de Metro de Sagrada Família.

Quedem per trobar-nos la propera setmana. Casualment els dos estem inscrits a una visita concertada pel VxL al Museu Marítim.

Dijous 19 de març de 2015, 11 h

2a trobada

Museu Marítim de Barcelona

Tant la Viktoriya com jo participem a la sortida a l'exposició "Barcelona ciutat(s)", que es fa al Museu Marítim, organitzada pel VxL. La durada de la visita ha estat, aproximadament, d’una hora i mitja. Quan ha acabat hem pogut visitar la resta del museu.

Avui a Catalunya celebrem Sant Josep i el dia del Pare, li explico a la Viktoriya que avui és el meu sant i que sóc catòlic. Ella coneix aquestes tradicions i em diu que és de religió ortodoxa. Posats en el tema de la religió la Viktoria em pregunta per les verges patrones de Barcelona. Li explico que Barcelona té una patrona, la Mercè, que és la Festa Major, i se celebra el 24 de setembre, i una copatrona, Santa Eulàlia, que té la festivitat el 12 de febrer.

Quedem que la propera trobada la farem passat Setmana Santa, ja que aquests dies se n’ha d'anar a Saragossa amb el seu marit. Ell és aragonès i té la seva família allà.

Dijous 9 d'abril de 2015, 11.30 h

3a trobada

Parada Metro Drassanes - Les Rambles

Caminada per les Rambles.

Arribem a la plaça Reial i hi entrem a fer un tomb. Li ensenyo alguns dels locals que jo conec de la meva època d'estudiant. Ella pren nota d'un parell de llocs.

Tornem a anar a caminar Rambles amunt i arribem a l'alçada del Teatre del Liceu. Li parlo del que jo conec  del Teatre, de l'últim incendi que va sofrir l'any 1994 i de la remodelació completa que li van fer.

Entrem en el "Cafè de l'Òpera", davant mateix del Liceu, i mentre ens prenem un cafè la Viktoriya m'explica que ha vist un reportatge per TV (en idioma rus), que tracta sobre la Revolució Russa i les conseqüències que va tenir en el seu país.

Dimecres, 22 d'abril de 2015, 17 h

4a trobada

Parada Metro Drassanes - Les Rambles

Tornem a fer una caminada per les Rambles.

Anem pujant per la Rambla, direcció a Plaça de Catalunya, fins arribar al carrer de la Portaferrissa.

La Viktoriya coneix la història de la Portaferrissa (va preparar una visita, per la seva germana, russa, a Barcelona i es va documentar).

Anem caminant fins a anar a parar, entrant pel Portal de l'Àngel, al restaurant "Els 4 Gats". Tenia ganes que conegués aquest lloc.

Mentre ens prenem un cafè, parlem del moviment cultural de l'època en que es va obrir el local i que va ser una referència del modernisme a Barcelona.

"Els 4 Gats" es va convertir en punt de reunió del talent cultural d'aquells temps. Hi havia personatges molt influents que hi feien les seves tertúlies: Picasso, Dalí, Santiago Russinyol, Buñuel, Federico García Lorca...

Al local et donen un fulletó on t'ho expliquen. La Viktoriya i jo ens quedem aquesta informació amb molt d’interès.

Al sortir del bar parlem de la Diada de Sant Jordi, que és demà. A les Rambles s’estan preparant les parades de flors i de llibres. Li explico la llegenda del drac i la princesa, que ja coneix una mica, parlem de les parelles que es regalen llibres i roses mútuament.

Hi ha una cosa, que he notat, i és que a la Viktoriya li fan molta gràcia les expressions i algunes frases fetes que utilitzem els catalans i li explico algunes com:

* Quatre gats. (És quan a un lloc hi ha poca gent)

* Fer una ullada o donar un cop d'ull. (Fer una mirada ràpida)

* Prendre el pèl. (Fer broma o enganyar algú)

* Ple com un ou. (Quan un lloc està molt ple de gent)

Li costa d'entendre-les però se les apunta per recordar-les.

També li costa de pronunciar la doble l "ll", en paraules com:

Sabadell – Martorell - Ell....    intento d'explicar-li que als catalans no parlants els és difícil de pronunciar aquest so.

Dimecres 29 d'abril de 2015, 17 h

5a trobada

Parada Metro Drassanes - Les Rambles

Passejada per Ciutat Vella.

Anem caminant fins l'edifici de Correus, després continuem fins Santa Maria del Mar. Com que la Basílica està oberta entrem a dins per visitar-la. Li comento que hi ha una novel·la, La Catedral del Mar, on s'explica, en format de ficció, la construcció d'aquest edifici. Des d'allà anem, pel carrer Montcada, fins al museu Picasso, on hi ha molta cua de gent per entrar-hi (ja es comença a veure molta afluència de turisme). Parem davant d'un bar "El Xampanyet", que a aquesta hora està tancat, i li explico, també, que hi ha una altra novel·la, L'ombra del vent, on hi ha una escena que passa a la porta d'aquest bar. Continuem caminant i parlant de llibres, de Picasso, de museus... i, finalment, anem a parar a la Plaça del Rei. Ens podem asseure en una de les terrasses i ens prenem un cafè.

Li parlo d'una pel·lícula molt antiga, de l'any 1970, i que la va protagonitzar Joan Manel Serrat que tenia per títol Paraules d'Amor, on hi ha una escena, l'última de la pel·lícula, on la parella protagonista està asseguda, sota la pluja, a les escales del fons de la plaça. Sempre m'he recordat d'aquesta escena, cada vegada que he anat a aquesta plaça.

La Viktoriya no coneix qui és el Serrat, ni les seves cançons, és evident. Li faig cinc cèntims, sobre els Setze Jutges i la Nova Cançó, sense polititzar el tema. Aprofito per dir-li que, als Arts Santa Mònica, fan una exposició dels 50 anys d'aquest moviment i que jo ja l'he vista.

Quedem que, si fa bon temps, el proper dia anirem a Montjuïc. La Viktoriya m'ha dit que li agradaria veure un jardí de cactus i comprovar si ja estan florits.

Dijous 7 de maig de 2015, 11 h

6a trobada

Parada del Funicular de Montjuïc - Paral.lel

Parc de Montjuïc.

Efectivament, com que fa bon temps, hem decidit anar a visitar el Parc de Montjuïc.

Fem la pujada amb el Funicular des de la parada que hi ha al Paral·lel.

Quan som a dalt, anem caminant fins al que ara és l'Hotel Miramar. Li explico que abans de ser un hotel, en aquest edifici, hi havia els estudis de TV espanyola a Barcelona.

Continuem caminant per anar a veure una zona enjardinada amb tot de cactus de diferents espècies. La Viktoriya ja els coneixia i volia veure'ls florits.

Després de visitar durant una bona estona el jardí de cactus vam pujar, una altra vegada, a dalt a la zona de Miramar i ens vam asseure a la terrassa d'un bar a fer un cafè. Vam estar parlant d'estudiar idiomes. La Viktoriya vol estudiar, a més a més, l'anglès, però més endavant, ara ja en té prou amb el castellà i el català.

Des d'aquí dalt es contempla molt bé el mar i el port de Barcelona i si fa bon dia et quedes ben relaxat.

Vam decidir baixar caminant per la zona de la Font del Gat i del Teatre Grec, fins anar a parar al Mercat de les Flors, on vam entrar al recinte. Allí vam parlar una mica de la cartellera del teatre que es fa a Barcelona.

Avui, durant la nostra xerrada, la Viktoriya m'ha recomanat un llibre de l'autor C.S. Lewis, Cartas del diablo a su sobrino, i m'he recordat de quan fèiem el Club de Lectura amb la Sandra i de la visita de la Sílvia Soler al centre del carrer Marina, per comentar el seu llibre L'estiu que comença. Ella fa moltes referències a aquest autor.

De tot això en parlem una mica mentre anem caminant fins que arribem al recinte de la Fira de Barcelona. Com que estan preparant el Saló de l'Automòbil, està tot ballat i no es pot passar. Un guarda que hi ha allí ens deixa "colar-nos" per la zona de l’aparcament i podem veure com estan preparant l'exposició, fins i tot ens fem unes fotos dins el recinte.

L'ocasió ens ha permès parlar de la Barcelona Olímpica, de les nits d'estiu al Teatre Grec, del teatre en general i de les fires i exposicions al recinte de Montjuïc.

Aquesta d'avui ha estat una trobada molt intensa.

Dimecres 13 de maig de 2015, 17 h

7a trobada

Parada Metro Barceloneta

La Barceloneta.

Hem decidit anar a fer una volta a prop del mar. Quedem per trobar-nos a la parada del metro de la Barceloneta.

Comencem caminant per el barri de la Barceloneta, al costat del moll (aquí hi fa molta olor a mar), fins que arribem a les platges. La Viktoriya m'explica que ja ha fet la prova de català i que ha aprovat l’examen. També m'ensenya un parell de paraules en rus, una per saludar i l'altra per acomiadar-se, però ja no me'n recordo de com es pronuncien. (Aquest idioma és complicat).

Fem, caminant, tot el Passeig Marítim. Primer anem fins a la platja de Sant Sebastià i després tornem enrere fins al Port Olímpic. A la Viktoriya li crida l'atenció que hi hagi gent fent nudisme.

Avui fa una tarda molt calorosa i això fa que parlem de la calor a Barcelona, de l'estiu i les vacances, de les platges que ens agraden, de la fruita i de les dietes per mantenir-se en forma. Coincidim bastant en els nostres gustos. També ens hem recordat de la família. Cada vegada les xerrades són més disteses.

Tornem caminant fins la parada de metro Barceloneta.

Avui no hem parat a fer el cafè.

Dimecres 20 de maig de 2015, 17 h

8a trobada

Parada Metro Universitat

Plaça Universitat - Ronda de Sant Antoni.

Hem quedat per trobar-nos a la parada de metro de Plaça Universitat. Anirem a fer una volta per la Ronda de Sant Antoni.

Jo tinc ganes de visitar l'antiga Fàbrica de cerveses Moritz, a la Ronda Sant Antoni, ara transformada en un local gastronòmic. Dit i fet, a la Viktoriya li sembla bé i entrem cap a dins. Tots els baixos d'aquest espai estan habilitats com a restaurants, cafeteries, bars de tapes i pastisseries i per dins es comuniquen tots. Si tu vols pots fer inclús una visita guiada a les antigues dependències. Nosaltres ens hem limitat a seure en una cafeteria i demanar un cafè. Ens hem passat l'estona asseguts i xerrant; avui, es veu, no teníem ganes de caminar

Dijous 4 de juny de 2015, 17 h

9a trobada

Parada Metro Universitat

Barri del Raval.

Aquesta trobada l’havíem de fer el passat dijous, 28 de Maig, però jo no em trobava gaire bé i la vam passar al dia d'avui.

Hem anat a fer un tomb pel barri del Raval. Jo l'havia visitat, feia uns dies, amb un grup amb guia, i m'havia sorprès molt. La Viktoriya també el coneix però volem tornar a visitar-lo.

Després de donar moltes voltes pel barri, hem estat també a l'entrada del MACBA, hem anat a parar a la Biblioteca de Catalunya i, com és ja habitual, ens hem assegut en una terrassa. Avui, com que fa calor, jo he demanat una cervesa.

Com sempre ens hem posat a xerrar i de sobte estàvem parlant de moda masculina. (Una conversa força curiosa).

La Viktoriya, també, m'ha explicat que coneix un lloc a prop de casa del seus sogres, que viuen a Saragossa, que es diu Los Mallos de Riglos i que són unes formacions geològiques molt interessants. Aquest lloc és a la província d'Osca i hi han filmat algun espot per una marca de telefonia mòbil. Sap que d'aquí a poc temps l'alpinista Jesús Calleja hi ha de rodar un reportatge per la TV.

(He buscat informació a Internet  de tot això i val la pena de veure-ho).

Dijous 11 de juny de 2015, 17 h

10a trobada

Parada Metro Sagrada Familia

Sagrada Família.

Fem una mica de caminada pels voltants de la Basílica de la Sagrada Família, parlem una mica sobre la seva construcció i també del projecte original que Antoni Gaudí s'havia imaginat. La Viktoriya avui té pressa i hem d'anar ràpids. Té interès en visitar la façana decorada del carrer Enamorats així que, ens en anem cap allà.

Tot barcelona: la fachada de la calle enamorados (Això està copiat de Viquipèdia)

Qui no s'ha fixat en aquesta façana. Aquí res és casualitat: Tot té relació.

Es tracta d'una paret cega. La van crear uns artistes francesos  anomenats Le Cite de la Création.

El mural està situat entre els carrers Lepant – Enamorats i Consell de Cent. Tots els que hi estan representats, tenen alguna cosa a veure amb Barcelona.

Des de dalt a baix per l'esquerra:  Joaquím Blume - Cristóbal Colón - Santiago Rusiñol - Àngel Guimerà - Margarita Xirgu - Joan Maragall - Pompeu i Fabra - Narcis Monturiol - Ferrer i Guardia - Ignasi Barraquer - B.Robert - Antoni Gaudí - Ildefons Cerdà - Rius i Taulet - Macià - Companys - Tarradelles - Cinto Verdaguer - Antoni Miró - Carmen Amaya - Picasso - Antoni Clavé - Casals - A. Machín - Raquel Meller - Mercè Rodoreda.

Després hem anat al Pub Irlandès "Michael Collins Irish Pub", que hi ha a la Plaça Sagrada Família, i ens hi hem estat una estona. La Viktoriya demana un "Aquarius", però no en tenen. Finalment es decideix per una infusió, jo he demanat una cervesa sense alcohol.

Hem estat parlant de gastronomia.

Avui, com que teòricament fèiem l'última trobada, hem quedat que mentre no marxem de vacances ens continuarem veient.

Dijous 18 de juny de 2015, 17 h

11a trobada

Parada de Metro Jaume I

Ciutat Vella.

Avui hem quedat per fer un tomb per la zona de la Catedral; podríem dir que aquesta és una trobada fora del programa establert pel VxL tot i que la intenció és de continuar veient-nos. Aquesta tarda sóc jo qui té pressa i haurem d'anar ràpids.

Mentre anem caminant, la Viktoriya m'explica que la seva germana, que viu a Rússia, vindrà aviat a Barcelona i es passarà prop d'un mes a casa seva. Ella està contenta perquè veurà a la seva neboda. (Això també vol dir que ja no ens veurem, com a mínim, fins passat l'estiu).

Jo he aprofitat, mentre passegem pels carrers que hi ha als voltants de la Catedral, per entrar a una botiga i fer unes compres (he de fer un regal d'aniversari). Això a la Viktoriya no li sembla malament, tot el contrari, s'anima a mirar coses per comprar.

Llavors és ella qui em porta a una botiga de regals, en coneix més ella que jo, per, simplement, xafardejar.

Avui la conversa ha anat de família i familiars.

I fins aquí la meva primera etapa en el VxL. He de dir que estic content de participar en aquest programa i espero poder continuar durant molt de temps fent de voluntari.

Pep Badia és voluntari del VxL del Centre de Normalització Lingüística de Barcelona i aquest és el dietari de les seves trobades amb l'aprenenta Viktoriya Blokhina, arribada a Catalunya des de Rússia l'any 2014

Afegeix un nou comentari

Text pla

• No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.
CAPTCHA
Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.