Vés al contingut

El VxL de Vilanova i la Geltrú, a l'Eix diari

Parelles lingüístiques
"Penso que és interessant aquesta tasca per normalitzar el català a les persones nouvingudes en el context social, que si ho poden manternir en el seu dia a dia, ja tenim un avenç" Lídia, voluntària del VxL

El 29 d'abril, el diari digital penedesenc Eix diari va publicar un reportatge sobre alguns dels 64 projectes de voluntariat que hi ha a Vilanova a la Geltrú, d'entre els quals el Voluntariat per la llengua (VxL).

Transcrivim aquí (gràcies, Eix diari per donar-nos-en permís!), l'entrevista a la parella lingüística formada per la voluntària Lídia Ramos i l'aprenenta Risenia Edjang:

(...) Passem a un voluntariat molt útil per integrar persones nouvingudes i per donar una empenta al català. Lídia Ramos, té 32 anys i és advocada. Compagina la seva professió, amb les carreres de muntanya, amb el Voluntariat per la Llengua. Tenia experiència d’accions voluntàries, però va conèixer el programa per practicar català a través de la conversa impulsat pel Departament de Política Lingüística i gestionat territorialment pel Consorci per a la Normalització Lingüística. Es basa en la creació de parelles lingüístiques formades per un voluntari, que parla català fluidament, i un aprenent, que en té coneixements bàsics i vol adquirir fluïdesa.

Vaig pensar en què podia fer per ajudar a remuntar la davallada del català. La situació és molt dolenta. Quan entro al jutjat, jo mateixa canvio al castellà per inèrcia, i això que estic al grup de foment del català a la justícia”, lamenta Lídia Ramos. La seva parella lingüística, Risenia Edjang Mangue, de Guinea Equatorial, de divuit anys, amb l’any i mig que porta aquí, veu les dificultats del català, “la gent em parla castellà d’entrada.Trobo estrany que alguna gent que ha nascut aquí no vulgui parlar en català”. 

Lídia és la voluntària per la llengua i Risenia l’aprenentaa

Lídia Ramos comenta que “Aquest voluntariat m’aporta conèixer una persona i la seva cultura. Tinc certa disponibilitat. Penso que és interessant aquesta tasca per normalitzar el català a les persones nouvingudes en el context social, que si ho poden mantenir en el seu dia a dia, ja tenim un avenç. Que aquesta tasca sigui voluntària proporciona naturalitat i espontaneïtat. S’allunya de l’aprenentatge de les aules i de la pressió dels exàmens. Molt sovint s’estableix un vincle entre el voluntari i l’aprenent que va més enllà de les deu hores que té establert el programa”, confessa Lídia Ramos.

Gràcies al voluntariat Risenia perfecciona el seu català

A Risenia li van bé els idiomes. Ja parla català fluidament. Té la sort de viure amb la tieta aparellada amb un català amb qui practica. “Veig necessari el català perquè et dona moltes oportunitats per treballar. Aquesta llengua té paraules molt boniques. Aquestes trobades van molt bé, per l’aprenentatge, però també per conèixer més la història, la cultura i la ciutat. Parlem de manera natural, sense preparar res. La Lídia m’ajuda fins i tot sobre que podria estudiar”, explica la jove nouvinguda, tot passejant per la Geltrú.

Extracte del reportatge “Voluntariat: el valor invisible de qui regala el seu temps a canvi d’un somriure

Text: Jordi Lleó. Fotografies: Amadeu Torné Güell

Eix Diari, 29/04/2026

Afegeix un nou comentari

Text pla

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.

Vols compartir aquest article?