Vés al contingut

Cooperativa 70, el valor del cara a cara, sense wifi

Entitat col·laboradora del VxL de Caldes de Montbui
Entitats
L'objectiu fundacional de la Cooperativa 70 és mantenir unit el poble de Caldes de Montbui. Es tracta d'un espai acollidor, també per a les trobades de les parelles lingüístiques, en què una de les consignes és fer que la clientela se senti bé per passar-hi una bona estona, sempre amb el català com a llengua vehicular

Aquesta entitat és una cooperativa de Caldes de Montbui que es va fundar, precisament, el 1970; heus ací l’origen del seu nom.

L’objectiu de la cooperativa, en un començament, era la voluntat d’ ajudar-se per mantenir unit el poble. Els calderins i calderines pretenien associar-se per abaratir els preus de la cistella d’anar a comprar. D’aquesta manera cadascú aportava el que podia a fi que tothom aconseguís els productes bàsics a un preu just.

A mesura que va augmentar el nombre de socis, es van ampliar les facilitats per afavorir les famílies econòmicament fins a aconseguir obrir-hi un supermercat, el Maxi. En l’actualitat són més de quatre mil socis.

Des de fa més de divuit anys, l’Anna Melguizo és la coordinadora de la cooperativa. S’encarrega de dinamitzar activitats de promoció, sensibilització i participació ciutadana en termes de bones pràctiques, com a mecanisme de progressió social a través de campanyes, formació, xerrades, debats ...

Tant és així que un cop Cooperativa 70 va signar acord de col·laboració per formar part del Voluntariat per la llengua (VxL), van reservar un espai per a les parelles lingüístiques. A més van organitzar una obra de teatre, trimestralment difonen en el seu Butlletí les iniciatives del programa i estan coordinant una sessió per parlar sobre el VxL properament.

A més, dins del local de la cooperativa també hi ha un bar, l’Àgora, que està gestionat per Apindep; es tracta d’una cafeteria-projecte d’inserció laboral per a persones amb diversitat funcional. És una proposta més de l’entitat per oferir un servei al poble i donar suport al projecte.

Aquest establiment és un dels punts de trobada per a les parelles del VxL. Segons ens explica l’Anna, és un espai acollidor on una de les seves consignes és fer que la clientela se senti bé per passar-hi una bona estona i alhora s’hi parli en català. La llengua és un element important i la potencien tant com poden.

És per això que hi ha parelles lingüístiques que queden per fer un cafè i passar-hi una estona conversant. Val a dir que presentant el carnet del VxL també tenen un descompte en les consumicions, un punt més a favor de la Cooperativa 70.

Des de la cooperativa admiren l’esforç dels aprenents lingüístics per aprendre i practicar la llengua. Alhora consideren que és molt important que hi hagi gent disposada a motivar-los a no canviar de llengua; però sobretot, el que valoren més és la comunicació cara a cara, en directe i sense wifi. Volen que parlin, que se sentin bé, i els en donen les millors facilitats: des d’uns sofàs comodíssims per fer petar la xerrada fins a jocs per ajudar a establir la conversa.

VxL de l’Oficina de Català de Caldes de Montbui (Centre de Normalització Lingüística del Vallès Oriental)

Afegeix un nou comentari

Text pla

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.

Vols compartir aquest article?